In deze blog 5 tips voor succesvolle e-learning waar deelnemers blij van worden.
1. Kort & krachtige inhoud
Deelnemers hebben een steeds kortere aandachtsboog. We raken meer en meer gewend aan korte filmpjes, Snapchat, Whatsapp en Twitter berichten. De kunst is om in korte tijd je boodschap over te brengen. Content curation is het toverwoord. Je verzamelt niet alleen inhoud, maar vat deze ook kernachtig samen en verrijkt het geheel met extra bronnen en links die voor de doelgroep interessant zijn. Ook micro-leren wint steeds meer aan populariteit. Hierbij werkt je met 1 leerdoel per onderdeel dat maximaal 3 – 5 minuten duurt. Zoek dus naar een combinatie van kernachtige inhoud in korte aantrekkelijke leervormen.
2. Praktijkgericht
In leren voor volwassenen is het belangrijk dat het geleerde aansluit bij hun actuele praktijk. Als HRD of leerspecialist denk je misschien dat je deze dagelijkse praktijk kent, maar dat is vaak niet genoeg. Schakel dus een praktijkdeskundige in. Let op! Dit is niet hetzelfde als een inhoudsdeskundige, want inhoud en praktijk zijn niet hetzelfde. Leg zelf maar eens je functie-omschrijving naast wat je in de dagelijkse praktijk doet. Uitgangspunt is de dagelijkse praktijk van de deelnemers en niet de gewenste theorie. Laat in ieder geval een aantal medewerkers uit de praktijk input leveren, de e-learning testen en feedback geven. En evalueer specifiek op de aansluiting met de praktijk.
3. Activerend
Mensen willen van nature graag leren. Ze willen alleen liever niet onderwezen worden. Een goede e-learning module zet mensen niet alleen aan het lezen en kijken, maar ook aan het werk met opdrachten, laat ze nadenken en zet ze aan tot het ontwikkelen van nieuwe gedachten en gedrag. Mijn persoonlijke tip voor een optimale indeling van je e-learning is streven naar 30% inhoud en 70% zelf doen door middel van korte, zinvolle opdrachten. Want denk maar eens na, waar leer je nu zelf het meest van?
4. Gebruik alle zintuigen
Laat deelnemers zoveel mogelijk zintuigen gebruiken tijdens het online leren. Breinleren maakt duidelijk dat hoe meer zintuigen je inzet, hoe sterker de hersenverbindingen worden. Maak hier gebruik van zodat je belangrijkste boodschap onthouden wordt.
• Ogen willen veel zien; gebruik afbeeldingen, video’s, animaties, infographics
• Oren willen een toepasselijke auditieve boodschap. Gebruik stemmen, geluiden, muziek.
• De neus wil ruiken. Dat is online best een lastige, maar je kunt wel opdrachten bedenken waarbij de reuk wordt ingezet en er zijn ook beelden waarmee je geurtjes als het ware activeert.
• Het lijf wil voelen, emoties zoals humor, angst, plezier, liefde, sexy, afschuw, plaatsvervangende schaamte, pijn, trots. Lijkt dit wat overdreven? Kijk maar eens naar de best bekeken You Tube filmpjes met dit rijtje in gedachten.
5. Sociaal leren
Mensen zijn groepsdieren. Ze horen graag bij een groep en willen samenwerken aan een project. E-learning is vaak erg individueel gericht. Breng daar verandering in door deelnemers ervaringen te laten delen met elkaar, vragen stellen aan elkaar, zet ze samen aan het werk. Introduceer een game met een competitie element. Maak het e-learning platform een sociale werkplek. Dit motiveert deelnemers en over zo’n module wordt gepraat in de wandelgangen en bij het koffie-automaat.
Ontwikkelwereld helpt je om het potentieel van online leren waar te maken!
Heb je nog meer tips, deel ze hieronder.
Deze blog werd eerder gepubliceerd in december 2017 op HR-site Expand.