Blog

Blog

door laura 6 december 2019
Stel je voor dat je Leer Management Systeem (LMS) net zo werkt als Netflix. Hoe blij worden jouw medewerkers daar van? Zien ze het als een verbetering van het huidige LMS? Ik denk het wel! Learning Experience Platforms (LXP) worden gepromoot als de opvolger van de huidige LMS-en, die vaak niet meer voldoen aan de nieuwe eisen die gebruikers stellen aan een online leerplatform. Elk event dat ik dit jaar bezocht was de term LXP opvallend veel aanwezig. Wat is nu precies een LXP en waarin verschilt deze van een traditioneel LMS? In de basis zijn beide online leeromgevingen die je medewerkers faciliteren bij het leren. LMS Een LMS biedt de leerstof gestructureerd aan. Gebaseerd op leerdoelen per functie(groep) en steeds vaker via leerpaden. De leerpaden zijn meestal vastgesteld door de ontwikkelingsafdeling en je krijgt er toegang toe op basis van vastgestelde criteria of door toestemming te vragen aan de experts. LMS-en sturen de deelnemers en bieden vertrouwde trainingsvormen zoals klassikale bijeenkomsten, e-learnings, workshops en toetsen. Over het algemeen zijn het ontwikkelvormen die veel tijdsinvestering kosten en gevolgd worden buiten de werkplek. De interfaces variëren, maar de meeste aanbieders bieden ondertussen wel de mogelijkheid om een eigen look ’n feel toe te voegen. Navigeren, zoeken én vinden is meestal niet intuïtief. Ik ken menig LMS dat gevuld is met vele trainingen uit een intern en extern aanbod. Ze bevatten vaak zo’n groot aanbod dat het vinden van relevante trainingen een uitdaging is. LXP LXP’s hebben een aantrekkelijke interface, waar de gebruikers makkelijk in kunnen navigeren en zelfsturend kunnen leren. Ze bieden persoonlijke leerpaden en de mogelijkheid om zelf inhoud te zoeken, selecteren en toe te voegen. Leren is een persoonlijk proces, net als series kijken op Netflix. Je bepaalt zelf wat je kijkt, wanneer en hoeveel tijd je hieraan besteedt. Medewerkers willen leren op maat, liefst in kleine brokken op het juiste moment tijdens het werken. Ze willen geen training van 1 uur doen om een kort antwoord op een werkvraag te vinden. Ze willen leren op de werkplek. Een LXP is dan ook geïntegreerd met de werkpraktijk en beschikbaar op de werkplek. LXP’s bieden een breed aanbod van leeractiviteiten zoals micromodules, links naar artikelen, infographics, podcasts, blogs, vlogs, reflectie, social leren en kennis delen via het portaal of door koppeling met sociale media. En, LXP’s verzamelen en analyseren data en gebruiken deze om persoonlijke leerervaringen te creëren. Ze geven relevante suggesties aan de gebruikers en de link naar Netflix is weer snel gemaakt. Conclusie Ik ben enthousiast over de mogelijkheden die een LXP biedt. Helaas, zijn de meest platforms die momenteel als LXP in de markt gezet worden niet meer dan een dure LMS met een paar nieuwe features. LXP’s zoals hierboven beschreven, ben ik nog niet tegenkomen. Als jij ze wel kent, hoor ik het graag. De ontwikkelingen gaan snel en ik ben ervan overtuigd dat de komende jaren steeds meer organisaties hun LMS gaan vervangen door een LXP en de kwaliteit van het aanbod gaat toenemen. Ik hou de ontwikkelingen in de gaten, op zoek naar dat LXP dat net zo werkt als Netflix. Deze blog werd eerder gepubliceerd in september 2019 op de HR-site Expand.
door laura 5 augustus 2019
Begin 2018 bezocht ik de Learning Technologies in Londen; één van de grootste Europese beurzen op het gebied van Learning & Development. Een paar maanden later kijk ik nog eens terug op mijn ervaringen toen en reflecteer ik op de belangrijkste trends die ik momenteel zie op het gebied van Leren & Ontwikkelen. Chatbots; it’s like training a puppy Menig seminar in Londen ging over chatbots. De bekendste chatbot is wel Siri van Apple, die je helpt bij allerlei vragen. Ondertussen zijn er steeds meer tools op de markt waarmee je je eigen gespecialiseerde chatbot kunt maken, bijvoorbeeld voor onboarding van nieuwe medewerkers. Je nieuwe collega wordt wegwijs gemaakt in je organisatie en kan al zijn vragen stellen aan de chatbot. Grootste uitdaging is momenteel nog het vullen van de chatbot met de juiste informatie. De chatbot leert namelijk van elke vraag die gesteld wordt. Dat kost tijd of zoals Donald Taylor zei ‘Training a bot, is like training a puppy’. En juist in die trainingsfase is het zaak om niet af te haken, omdat de chatbot nog niet alle vragen kan beantwoorden. Ook in Nederland zie ik regelmatig artikels over chatbots. In de praktijk worden ze meer ingezet door klantenservices dan voor leren, maar ik geloof wel dat ze potentieel bieden voor onboarding en leren in de praktijk. Virtual Reality; a total body experience Eigenlijk is VR al jaren een trend waar veel over gesproken wordt, maar nog maar mondjesmaat in praktijk gebracht wordt. We zijn nu echt in de fase van betaalbare toepassingen belandt. Het aantal stands met praktische demo’s was in Londen overweldigend. Mening beursbezoeker heeft een VR-bril opgezet tijdens de Learning Technologies. De ervaring die mij het meest bijgebleven is, is de toepassing waarmee ik voor een groot publiek een presentatie kon geven. Ik kreeg feedback op o.a. oogcontact en spreekvolume, maar de meeste indruk maakte het feit dat ik precies dezelfde spanning in mijn lichaam voelde als die keren dat ik live voor een grote groep stond. Als we willen dat VR echt leereffect gaat hebben, zijn dat de applicaties die we nodig hebben. Applicaties die niet alleen een virtueel beeld tonen, maar die ook totale lichaamservaring bieden om verandering in gang te zetten. Games; Kennis Crush Binnen de e-learning leveranciers is er nog steeds veel aandacht voor de inzet van spelelementen. Er zijn steeds meer tools die kant-en-klare spellen bieden, waar je zelf eenvoudig en betaalbaar je leercontent aan toevoegt. De game hoeft daarbij niet eens aan te sluiten bij de dagelijkse praktijk. Het spelelement zorgt ervoor dat mensen meer willen leren om zo verder te komen in het spel. Een soort Candy Crush met kennis in plaats van snoepjes. Deze ontwikkeling bekijk ik wat dubbel. Ik geloof echt dat een spelelement motiveert en uitnodigt om actief aan de slag te gaan. Aan de andere kant twijfel ik of de kennis wel voldoende blijft hangen, als het spel zelf de motivator is. Het vraagt in ieder geval om een goed uitgedachte didactische mix van spelvorm en inhoud. Big Data & Intelligente Algoritmes Tijdens de koffiepauze raakte ik bij een gesprek betrokken over Big Data met een Amerikaanse expert. Zij wist te vertellen dat er nu al algoritmes zijn die in korte tijd zelf een online training kunnen maken van bijvoorbeeld de Wikipedia-site. Die opmerking zette me wel aan het denken. Hoe lang kan ik nog dit werk doen of wordt het nu al overgenomen door een computer? Als ik echter kijk hoeveel erbij komt kijken om een succesvolle online training te maken en hoeveel werkt dat nog kost, zelfs met specialistische tools. Dan denk ik toch dat het nog wel even duurt voordat we met een druk op de knop een online training kunnen maken voor een specifieke doelgroep met het effectief leerrendement. Voorlopig maak ik me niet echt zorgen over dit ‘intelligente algoritme’, maar ik geloof wel dat er steeds meer snelle oplossingen voor eenvoudige leervormen gaan komen. Block Chain: betrouwbare certificaten Een term die ik de laatste tijd veel tegen kom, is blockchain. Deze term kennen we in verband met digicoins zoals Bitcoin, maar ook op het gebied van leren is het een interessante ontwikkeling. Met blockchain technologie kan je de kennis en ervaring van iemand betrouwbaar vastleggen in blokjes. Je krijgt dan een digitale infrastructuur van gecertificeerde kennisblokjes. Er zijn al een aantal partijen die hier stappen inzetten. Blockcerts is zo’n digitale wallet app voor op je iPhone, waarin je certificaten krijgt van opleidingsinstellingen die je kunt gebruiken bij sollicitaties. Ik ben heel benieuwd hoe snel dit zich verder gaat ontwikkelen, want we zijn echt wel toe aan een digitale opvolger van de papieren diploma’s. Ontwikkelwereld bezoekt regelmatige beurzen en congressen in binnen- en buitenland om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Dit blog werd eerder gepubliceerd in 2018 op de HR-site Expand.
door laura 5 augustus 2019
In deze blog 5 tips voor succesvolle e-learning waar deelnemers blij van worden. 1. Kort & krachtige inhoud Deelnemers hebben een steeds kortere aandachtsboog. We raken meer en meer gewend aan korte filmpjes, Snapchat, Whatsapp en Twitter berichten. De kunst is om in korte tijd je boodschap over te brengen. Content curation is het toverwoord. Je verzamelt niet alleen inhoud, maar vat deze ook kernachtig samen en verrijkt het geheel met extra bronnen en links die voor de doelgroep interessant zijn. Ook micro-leren wint steeds meer aan populariteit. Hierbij werkt je met 1 leerdoel per onderdeel dat maximaal 3 – 5 minuten duurt. Zoek dus naar een combinatie van kernachtige inhoud in korte aantrekkelijke leervormen. 2. Praktijkgericht In leren voor volwassenen is het belangrijk dat het geleerde aansluit bij hun actuele praktijk. Als HRD of leerspecialist denk je misschien dat je deze dagelijkse praktijk kent, maar dat is vaak niet genoeg. Schakel dus een praktijkdeskundige in. Let op! Dit is niet hetzelfde als een inhoudsdeskundige, want inhoud en praktijk zijn niet hetzelfde. Leg zelf maar eens je functie-omschrijving naast wat je in de dagelijkse praktijk doet. Uitgangspunt is de dagelijkse praktijk van de deelnemers en niet de gewenste theorie. Laat in ieder geval een aantal medewerkers uit de praktijk input leveren, de e-learning testen en feedback geven. En evalueer specifiek op de aansluiting met de praktijk. 3. Activerend Mensen willen van nature graag leren. Ze willen alleen liever niet onderwezen worden. Een goede e-learning module zet mensen niet alleen aan het lezen en kijken, maar ook aan het werk met opdrachten, laat ze nadenken en zet ze aan tot het ontwikkelen van nieuwe gedachten en gedrag. Mijn persoonlijke tip voor een optimale indeling van je e-learning is streven naar 30% inhoud en 70% zelf doen door middel van korte, zinvolle opdrachten. Want denk maar eens na, waar leer je nu zelf het meest van? 4. Gebruik alle zintuigen Laat deelnemers zoveel mogelijk zintuigen gebruiken tijdens het online leren. Breinleren maakt duidelijk dat hoe meer zintuigen je inzet, hoe sterker de hersenverbindingen worden. Maak hier gebruik van zodat je belangrijkste boodschap onthouden wordt. • Ogen willen veel zien; gebruik afbeeldingen, video’s, animaties, infographics • Oren willen een toepasselijke auditieve boodschap. Gebruik stemmen, geluiden, muziek. • De neus wil ruiken. Dat is online best een lastige, maar je kunt wel opdrachten bedenken waarbij de reuk wordt ingezet en er zijn ook beelden waarmee je geurtjes als het ware activeert. • Het lijf wil voelen, emoties zoals humor, angst, plezier, liefde, sexy, afschuw, plaatsvervangende schaamte, pijn, trots. Lijkt dit wat overdreven? Kijk maar eens naar de best bekeken You Tube filmpjes met dit rijtje in gedachten. 5. Sociaal leren Mensen zijn groepsdieren. Ze horen graag bij een groep en willen samenwerken aan een project. E-learning is vaak erg individueel gericht. Breng daar verandering in door deelnemers ervaringen te laten delen met elkaar, vragen stellen aan elkaar, zet ze samen aan het werk. Introduceer een game met een competitie element. Maak het e-learning platform een sociale werkplek. Dit motiveert deelnemers en over zo’n module wordt gepraat in de wandelgangen en bij het koffie-automaat. Ontwikkelwereld helpt je om het potentieel van online leren waar te maken! Heb je nog meer tips, deel ze hieronder. Deze blog werd eerder gepubliceerd in december 2017 op HR-site Expand.
door laura 5 augustus 2019
Sinds eind 1999 de term e-learning geïntroduceerd werd, zijn de verwachtingen van online leren altijd hoog geweest. De opleidingswereld zou compleet veranderen en met de introductie van elk nieuw systeem of tool wordt deze belofte weer herhaald. Toch voldoet online leren nog regelmatig niet aan de verwachtingen. Wat zijn de belangrijkste valkuilen? In dit blog zet ik ze op een rij. 1. Informatiedump Zeker in de beginjaren, maar ik zie het nog steeds, werd de inhoud van klassikale opleidingen en informatiemappen in een e-learning gestort. De inhoud werd in brokken verdeeld over de schermen en de e-learning geïntroduceerd. Veel deelnemers hebben door deze eerste ervaringen geen positief beeld gekregen van de mogelijkheden van e-learning. Eindeloze, saaie leesteksten die alleen onderbroken worden door de knop ‘volgende’. 2. Verplichte kost Steeds meer organisaties worden met compliance-eisen geconfronteerd en e-learning lijkt daar dan de ideale oplossing voor. Je stopt de verplichte inhoud in een e-learning module, stelt een aantal testvragen en kunt de voortgang goed monitoren via het leermanagement systeem. Vanuit management oogpunt een praktische oplossing. Vanuit leren & ontwikkelen plaats ik wat kritische vragen. Wat onthouden de deelnemers nu daadwerkelijk van deze periodieke exercitie? Doel bereikt of slaan de deelnemers zich met een zucht zo snel mogelijk door de verplichte materie heen? 3. Goedkoop alternatief Online leren levert kostenvoordeel op als het gaat om reis-, verblijfs- en trainerskosten. Tijdens de crisisjaren was dit een belangrijk argument om de inzet van e-learning te vergroten. Het bouwen van een goede, interactieve online module die aansluit bij de praktijk vraagt vaak hoge initiële investeringen, die pas op de lange termijn kostenvoordelen opleveren. Als er gekozen wordt voor een goedkope, uitgeklede vorm met weinig interactie en slechte contentselectie doet dat de kwaliteit van de module en het enthousiasme over e-learning geen goed. 4. Techniek paniek ‘Ik kan niet inloggen’, ‘Mijn geluid werkt niet’, ‘Waar vind ik de module?’ De snelle ontwikkeling van tools en technologie maakt het speelveld van online leren best ingewikkeld. Er komen steeds meer leermanagement systemen, online tools en apps bij, die enthousiast aangeschaft worden. Als HRD-er kan je misschien het overzicht wel hebben, maar menig deelnemer ziet door de bomen het bos niet meer. Dit kost veel tijd en frustratie bij alle partijen. 5. Gratis webinar Je wordt er momenteel mee overspoeld. Iedere trainer, coach of ondernemer organiseert tegenwoordig een gratis webinar. In het begin was ik blij met deze ontwikkeling die webinars bekend maakt bij een groter publiek. Helaas zijn deze webinars meestal gericht op marketing en is mijn enthousiasme behoorlijk afgenomen. Veel webinars komen niet verder dan een verkooppraatje met een flinterdunne inhoud. Eerst bleef ik vanuit nieuwsgierigheid nog wel even kijken, maar nu haak ik steeds vaker af tijdens het eerste kwartier en ik ben hier niet alleen in. In welke valkuil is jouw organisatie weleens gestapt? Kan het ook anders? Ja, ik vertel je er graag meer over en lees ook mijn andere blogs. Deze blog werd eerder gepubliceerd in oktober 2017 op de HR-site Expand.
Share by: